Criza constituţională din Papua Noua Guinee sau colonialismul de resurse
Papua Noua Guinee
este cu siguranţă un stat modern. După câştigarea statutului de independenţă
faţă de Australia în 1975 a devenito
monarhie parlamentară de reprezentare democratică în cadrul Commonwealth-ului.
Puterea executivă aparţine guvernului, iar cea legislativă este împărţită între
guvern şi parlament. Există un sistem pluripartidist care cuprinde nu mai puţin
de 21 de partide plus independenţii. Primul ministru conduce guvernul. Există o
Constituţie care prevede drepturi şi o putere judecătorească independentă.
Oficial, Papua Noua Guinee este condusă de Regina Marii Britanii, pe urmă de un
Guvernator general şi în final un Prim ministru. Guvernatorul general îl
numeşte pe Şeful Curţii Supreme de Justiţie după consilierea făcută de Primul
Ministru şi de Şeful Opoziţiei. Guvernatorul general îi numeşte pe ceilalţi
judecători după consultarea cu Comisia judiciară. Comitetul Judiciar al
Consiliului Privat (cu sediul în Marea Britanie) serveşte drept cea mai înaltă
Curte de Apel.
În Papua Noua
Guinee există un Parlament Naţional unicameral cu 109 parlamentari. Populaţia
este de cca 6 milioane de locuitori, suprafaţa de 462.840 kmp împărţită în 19
provincii (dintre care una este autonomă) şi Districtul Capitalei Naţionale.
Avea până în 1985 un sistem de guvernare provincial, după acea dată a fost
introdus un sistem nou prin care membri provonciali din Parlament devin şi
Guvernatori provinciali totodată reţinându-li-se locurile din Parlament.
Îndeobşte se
consideră că există o anume instabilitate în Papua Noua Guinee. Guvernul
Morauta a adus reforme electorale (la cererea Transparency International şi UE)concepute
pentru a elimina instabiliatea şi corupţia. În 2007 au avut loc primele alegeri
cu acest sistem. De obicei în timpul unei legislaturi parlamentare au loc
frecvente schimbări, astfel încât au
fost emis elegi care să limiteze votul de neîncredere pentru o perioadă de 12
luni înainte de noi alegeri şi 18 luni după instalarea unui nou guvern.
În provincia autonomă
Bougainville Island, în care mari exploatări miniere de cupru erau deschise, între 1989-1997 s-a desfăşurat perpetue
rebeliuni care au dus la închiderea mineritului. Au luptat proprietari de pământuri cu probabil filocapitalul mineresc.
Viaţa politică este împărţită între "realişti" şi "idealişti", primii pretinzând că luptă mai degrabă pentru interesul naţional, în timp ce ultimii pentru principii şi drepturile omului. Adesori primii folosesc în lupta electorală principiile idealiştilor, iar idealiştii îi acuză pe primii că sunt promotorii marxismului prin intermediul mişcărilor politice democrat populare (democraţia poporului). Se discută frecvent dacă interesele SUA sunt pur mesianice ori de altă natură. În politica externă sunt mai ales relaţii cu Australia. Pentru alegerile din 2012 s-au înscris 46 de partide.Câte interese, atâtea partide.
Criza constituţională 2011-2012
Primul ministru
Michael Sumare ales în 2007 a petrecut în 2011 mai multe luni la un spital din
Singapore. În august 2011, o majoritate a Parlamentului a decis să-i retragă
încredereape care să o acorde lui Peter O’Neill. În consecinţă Guvernatorul general Michael
Ogio a decis ca pe 2 august să-l investească pe Peter O’Neill ca Prim ministru. După reîntorcerea din
spital, Somare a acţionat hotărârea la Curtea Supremă de Justiţie a ţării care
pe 2 decembrie 2011 a decis că decizia preşedintelui a fost în afara legii şi a
ordonat repunerea în funcţie. Guvernatorul general nu a acţionat imediat în
conformitate ce cerinţele Curţii de Justiţie, ci a declarat că „nu poate
înţelege judecata Curţii”, iar Peter O’Neill a refuzat
să se retragă din funcţie. Mai târziu, urmând indicaţiile Curţii, l-a
recunoscut pe Somare, dar Parlamentul a acţionat pe 14 decembrie 2011 prin
suspendare şi l-a numit pe Jeffrey Nape ca Speaker al Parlamentului Naţional, ceea ce înseamnă
automat şi preluarea funcţiei de Guvernator general. Neexistând vreo confirmare
din partea Reginei, în data de 19 decembrie 2011, Parlamentul l-a repus pe Ogio
în funcţia de Guvernator generalşi l-a reîntărit pe Peter O’Neill ca Prim ministru. Pe 26 ianuarie 2012,
colonelul Yaura Sasa cu 30 de militari a preluat controlul Marelui Stat Major
arestându-l pe fostul şef. Acesta fusese numit Ministrul apărării de Primul
ministru demis Somare cu câteva zile înainte de rebeliune. Colonelul Sasa a
cerut ca noul Prim ministrusă
demisioneze în favoarea mai vechiului în termen de o săptămână. Noul regim a
intervenit şi se spune că 15 rebeli au fost arestaţi, iar colonelul Sasa va fi
acţionat în justiţie pentru trădare. Colonelul Sasa încă la sediul Marelui Stat
Major şi-a cerut iertare.
Somare a fost liderul partidului Pangu Party şi a mai îndeplinit funcţia de premier în perioadele 1972-1980 şi 1982-1985. După înlăturarea forţată din acest partid a devenit liderul NAP-Partidul Alianţei Naţionale din Papua Noua Guinee.
Una dintre cele
mai interesante istorii din Papua Noua Guinee este cea economică şi în special
industria mineritului. Ţara este o comoară botanică şi faunistică. Păduri
tropicale, munţi, răuri, golfuri cu recifuri, plante, animale şi păsări rare ca
vulpi zburătoare, broaşte ţestoase, orhidee, lilieci şi flutri de mărimi
uriaşe. Ţara are însă şi rezerve uriaşe din cupru, care au început să fie
exploatate în provincia autonomă Bougainneville încă din 1972, ulterior
devenind cel mai mare producător de cupru din lume. După câştigarea
independenţei, în loc ca guvernul independent să-şi păstreze ţara exclusiv pentru turism, acesta a
decis în 1976 să autorizeze compania BHP care este cea mai mare firmă minieră din
Australia să efectueze un plan pentru dezvoltarea mineritului. În 1980, după
patru ani guvernul papuan guvernul a
permis exploatarea asociindu-se pentru 20% coacţionariat cu OK Tedi Mining
Ltd., BHP, Amoco Minerals şi un consorţiu german. Exploatările au început în
1984 şi într-un deceniu exploatarea a devenit unul dintre cei mai mari producători
de minereu de cupru, cu cca 30 milioane de tone pe an. Înainte de începerea
exploatării a fost construit un dig de protecţie pentru ca aluviunile rezultate
din tratarea minereului să nu se scurgă în rîul Fly, dar în 1984 când a început
exploatarea o alunecare de teren a distrus fundaţia digului, astfel încât
poluanţii puteau să se scurgă în rîu. Distrugerile şi poluarea au devenit atât
de mari încât în 1990 Papua Noua Guinee a devenit un sinonim pentru „distrugere
ecologică sponsorizată de stat”. Anual erau aruncate 30 milioane de rămăşiţe
nefolositoare din minereu şi 40 milioane de tone de deşeuri în râul Fly.
Problema s-a complicat şi mai mult deoarece tot pe acel sit a fost descoperit
minereu de aur, şi cum este de la sine înţeles tratarea a fost efectuată cu
cianuri. Au fost afectaţi 50.000 de indigeni din 120 de aşezări,peştii au murit în proporţie de 70-90%,
broaştele ţestoase au dispărut, iar canoele nu mai puteau circula din cauza bancurilor
de nisip. Multe animale şi păsări au migrat şi din cauza forţării apelor să
inunde pădurile au fost distruşi 1.300 kmp de vegetaţie.
Populaţia
indigenă a început o luptă împotriva administraţiei minei, ajungându-se chiar
şi la Haga, dar aaproape degeaba. Totuşi problema a devenit un caz
internaţional. În urma presiunilor compania BHP a a acceptat să reţină
deşeurile şi să plătească 28,6 milioane dolari indigenilor. Acţionarii ar fi
dorit să închidă mina. Dar, guvernul Papuei nu era de acord cu acest fapt. În
2002 compania BHP a transferat 52% din acţiuni „Programului Papuan de
Dezvoltare Sustenabilă”, o găselniţă PR menită să mistifice lucrurile. .
Boka Kondra
Mina a fost programată să fie închisă în 2010. Dar
în mai 2011 liderii politici ai provinciei Vest au decis că mina va fi închisă
dar abia în 2013. Însă în 2013 se va discuta o nouă convenţie privind
exploatarea. Şi probabil tot aşa pe mai departe. (În imagine este Ministrul pentru Arte, Cultură şi Turism domnul Boka Kondra unul dintre oficialii care a anunţat închiderea minei.
Cel mai distractiv însă este PR-ul industriaşilor mineri. E de-a dreptul înduioşător. De aceea mi-am permis să redau ceva din cadrul web al http://www.otdfpng.org/ al fundaţiei OK Tedi.
Papua Noua Guinee
a devenit după unele voci subiectul unui „colonialism de resurse”. În 1972 avea
38 milioane ha pădure tropicală, acum mai are32,5. Exportă 35% pulbere de aur
non-monetară, 22% minereu de cupru şi concentrate de cupru, 11% ţiţei şi
petrol, 6% ulei de palmier, 8,3% buştenide lemn trataţi împotriva putrezirii,
5,2% boabe de cacao, 3,4% boabe de cafea neprăjite, 1,2% ulei de nucă de cocos,
1,2% somon neindustrializat. Restul aproape că nu mai contează.
Problemele
sociale sunt dezastruoase. Dacă e să ne luăm după organizaţia Caritas-Australia
cu logo „Pune capăt sărăciei, Promovează dreptatea, Trezeşte demnitatea” arată
că Papua Noua Guinee suferă de multe probleme economice şi sociale. Slaba (reaua
?) guvernare, conducerea proastă şi corupţia au adus nivelul sărăciei la un
procent de 40% în unele regiuni şi rata şomajului la 80%. Papua Noua Guinee are
doar o infrastructură d ebază şi poate furniza electricitate doar pentru 7% din
populaţie. 85% fintre locuitori trăiesc din economie de subzistenţă. Jumătate
din instituţiile de sănătate nu-şi pot alimenta cu energie electrică
echipamentele. 10% din populaţie posedă 40% din bogăţia care mai rămâne ţării, iar cele mai sărace 10% posedă doar 2%
din bogăţia ţării. 32% dintre locuitori au acces la apă curată. Mortaalitatea
infantilă este 44 la mie, speranţa de viaţă 63 de ani. ¾ din copii şi 2/3 din
femei suferă. Copiii fac doar cinci clase de şcoală în medie.
Corupţia
guvernamentală,după The Economist, este de notorietate şi există riscul de a se
ajunge la o "cleptocraţie" (dominaţia hoţilor asupra statului). Este cea mai
coruptă ţară din regiunea Pacificului. Liderii aleşi distribuie beneficiile
după criteriul clientelar. O tradiţie melaneziană face ca popularitatea şi
credibilitatea unui lider printre votanţii săi să fie determinată de bogăţia pe
care este capabil să o distribuie clientelei şide potereaa şi forţa sa. Oamenii de afaceri transformaţi în politicieni
au murdărit diferenţele dintre economic şi politic. Majoritatea afacerilor
medii sunt deţinute de politicieni actuali sau mai vechi. Ambasada americană a
transmis chiar oficialilor americani informaţia că “veniturile din industrie au
servit mai mult să îmbogăţească elita politică decât pentru infrastructură”.
Corupţia în birocraţie se manifestă prin: 1) mită pentru dobândirea unui
serviciu sau tratament preferenţial; 2) furt din bani publici şi achiziţii
ilegale de valori prin abuz de autoritate; 3) achiziţii oneroase; 4) conflicte
de interese în luarea deciziei; 5) nepotism (din care rezultă personal de
conducere necalificat). S-a spus că poliţia era mituită pentru a ierta amenzi
în cazul infracţiunilor mai uşoare sau pentru a trece cu vederea unele cazuri.
Concesionările de terenuri şi închirierile de clădiri s-au făcut adeseori pe
baze oneroase. Se zice că se pierd anual din corupţie cca 500 mil dolari.
Primul ministru în discuţie Peter O’Neill a lansat un mult aşteptat program
anticorupţie. A fost înfiinţată un fel de Forţă specială anticorupţie cu mai
multe niveluri pentru formareaa căreia s-au primit ajutoare americane de
200.000 $. A fost înfiinţată
o Comisie Naţională de Integritate. Există un Avocat al poporului cu mai multe drepturi decât la noi. Şi multe altele.
Speră întreaga
lume – cum sper şi eu de altfel – ca în urma măsurilor să fie eliminată
corupţia. De altfel, măsurile Parlamentului de a aduce ca Prim ministru un
campion al luptei antidemocraţie parcă justifică într-o măsură oarecare criza
constituţională (păi o „lovitură de stat papuaşă” cum ar spune preşedintele
nostru).